despre agentie
Cuvânt înainte
Agenţia Naţională de Reglementare a Activităţilor Nucleare şi Radiologice (Agenția Națională), organizată în 2007, este o autoritate administrativă de specialitate instituită de Guvern pe lângă Ministerul Mediului cu statut de persoană juridică de drept public, care dispune de ștampilă cu imaginea Stemei de Stat, denumire în limba română, de conturi trezoreriale. Agenției Naționale îi este delegat dreptul de exercitare independentă a funcțiilor de reglementare prevăzute de legea organică respectivă.
Deşi Republica Moldova nu este un stat nuclear, într-un şir de ramuri ale economiei naţionale pe larg se utilizează tehnologii nucleare, aducând prin sine un beneficiu în plan social şi economic. Radiaţiile ionizante sunt utilizate în multiple activităţi ale omului – medicină (diagnostic, tratament), radiobiologie, inducerea mutațiilor în selecţie, control industrial nedistructiv, scanarea mărfurilor la intrare şi ieșire din ţară inclusiv la deteсtarea contrabandei de materiale explozive, droguri, etc. La fel, sunt imposibil de subapreciat prioritățile radiaţiei ionizante în astfel de domenii ca inhibarea, dezinfestarea, inactivarea organismelor parazitare sau saprofite dăunătoare, decontaminarea microbiană şi sterilizarea diferitor tipuri de produse și utilizarea în cercetări științifice.
În Republica Moldova în ultimii ani, cu susţinerea enormă a Agenției Internaționale pentru Energie Atomică (AIEA) au fost implementate sau sunt la faza implementării cele mai moderne tehnologii nucleare. Astfel, la Institutul Naţional de Oncologie au fost lansate mai multe sisteme de tratament al cancerului prin metode radiologice și nucleare inclusiv un accelerator liniar destinat tratamentului pacienţilor oncologici, un laborator de medicină nucleară. La Institutul Național de Metrologie a fost dat în exploatare un laborator performant de calibrare a sistemelor de măsurare a parametrilor câmpurilor de radiații - dozimetre, radiometre, debitmetre, etc. Sunt în desfăşurare realizarea alte proiecte de transfer de tehnologii, cum ar fi tratarea deşeurilor radioactive în scopul păstrării lor în condiţii sigure, implementarea de tehnologii de vârf (SPECT/CT/PET) de diagnosticare la Spitalului Clinic Republican. Continuăm în 2021, cu susținerea partenerilor din Suedia, Statele Unite ale Americii și Comisiei Europene implementarea diferitor proiecte de fortificare a capacităților securității fizice nucleare și contracarării traficului ilicit cu materiale radioactive și de interes nuclear.
Implementarea extensivă a noilor tehnologii nucleare în diverse ramuri ale economiei a re-actualizat subiectul securităţii nucleare, culturii nucleare în ansamblu. OMS, AIEA denotă cu îngrijorare, că insuficienţa culturii profesionale în domeniu în ultimii ani conduce la supraexpuneri medicale, deci la expuneri nejustificate, cota căreia este de cca 30%. Nu este excepţie în acest domeniu şi ţara noastră. Factorul determinant în aceasta revine accesibilitatea tot mai largă a tehnologiilor noi nucleare asociate de insuficienţa culturii securității nucleare și radiologice, siguranței exploatării și pregătirii profesionale insuficiente.
Scopul nostru comun, a celor antrenaţi în reglementarea nucleară şi radiologică din ţară, este promovarea legislației actualizate și racordate la cerințele standardelor de securitate ale AIEA și Euratom, respectării legislaţiei cultivarea unei culturi a securității radiologice adecvate.
Cu suportul partenerilor din AIEA, SUA și din Uniunea Europeană, organizăm periodic seminare naționale și internaționale, exerciții precum și acțiuni de prevenire și lichidare a incidentelor radiologice din republică. Anual, cu susținerea polivalentă din partea AIEA, promovăm cca 35 de persoane din diferite autorități și instituții pentru perfecționare a centre avansate din afară hotarelor țării.
Pe parcursul perioadei sale de existenţă (din iunie 2007), ANRANR a dus o intensă activitate de consolidare normativă şi instituţională a tuturor activităţilor cu caracter nuclear şi radiologic din Republica Moldova, contribuind împreună cu celelalte instituţii implicate la derularea şi îndeplinirea obiectivelor stabilite în cadrul programelor naţionale de dezvoltare durabilă prin utilizarea tehnologiilor performante cu un impact minim asupra sănătăţii şi mediului înconjurător.
ANRANR reprezintă interesele domeniului securităţii nucleare şi radiologice naţionale pe plan extern prin cultivarea unei relaţii de reprezentare, colaborare şi mediere cu AIEA şi alte organizaţii internaţionale de profil, materializat prin semnarea celui de-al treilea Program Cadru de Ţară în septembrie 2005.
În acest context, în Republica Moldova s-a pus temelia reglementării şi coordonării procesului de autorizare, supravegherii şi controlului de stat a activităţilor radiologice şi nucleare în baza introducerii sistemului de categorizare a surselor radioactive în dependenţă de gradul lor de pericol şi factor de risc, proces care oferă transparenţa necesară utilizatorilor în procedura de autorizare şi înregistrare în Registrul naţional al activităţilor date, şi în cele din urmă, creează premise favorabile pentru ralierea cadrului legislativ la standardele Uniunii Europene şi onorării obligaţiilor în cadrul convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Sistemul de reglementare a activităţilor date, se extinde şi asupra unor domenii ce ţin de securitatea statului prin asigurarea protecţiei fizice a obiectivelor nucleare şi radiologice naţionale, scopul principal a căreia constă în excluderea posibilității de pierdere a controlului asupra surselor radioactive sau a materialului nuclear - un element foarte important în preîntâmpinarea traficului ilicit de materiale radioactive, inclusiv nucleare. Acest element este crucial în sistemul de asigurare a controlului de neproliferare a armelor nucleare din cadrul Acordului de garanţii nucleare în raport cu Tratatul de Neproliferare a Armelor Nucleare, ratificat în data de 26 octombrie 1993 de către Republica Moldova.
Cu asistența tehnică din partea Comisiei de Reglementare Nucleară SUA este format și menținut Registrul Național al surselor de radiații ionizante, asigurată autorizarea activităților nucleare și radiologice, controlul și supravegherea de stat. În prezent, Agenția Naţională ține sub control orice sursă – de la intrarea în țară, amplasarea, darea în exploatare, mentenanța – până la casarea, depozitarea sau exportul din țară. Astfel, de la înființarea Agenției Nucleare în 2007, sunt înregistrate cca 550 entități economice autorizate, eliberate cca 2630 de acte permisive, luate la evidență cca 10000 de surse radioactive, generatoare și utilaje asociate, precum și materiale nucleare și au fost consolidate peste 3200 surse radioactive orfane.
Agenția Naţională în activitatea sa va acorda și în continuare politica educaţională, de perfecționare, formare, inclusiv prin exersarea practice, de îmbunătățire a cadrului național legislativ în domeniul nuclear, radiologic și neproliferare. Noile funcții de supraveghere a neproliferării înaintează noi sarcini în fața funcționarilor Agenției Naționale. Luând în considerare resursele umane limitate ale Agenției Naționale, este un imperativ indiscutabil să asigurăm o conlucrare eficientă cu experții din țară, indiferent de subordonarea departamentală, cu un scop comun final extrem de important – neproliferarea armelor nucleare și respectarea angajamentelor internaționale ale Republicii Moldova.
Pentru asigurarea promovării, dezvoltării şi monitorizării parteneriatului internaţional, ANRANR colaborează cu AIEA), Departamentul de Stat al SUA, Departamentul de Energie al SUA, Comisia de Reglementare Nucleară SUA, Autoritatea Suedeză de Securitate Radiologică, Comisia Națională de Control al Activităților Nucleare din România, organele de reglementare nucleare din ţările membre GUAM, Centrul de Radioprotectie din Lituania, precum şi cu alte organizaţii internaţionale şi/sau regionale de profil, prin încheierea acordurilor în domeniul său de activitate, prin avizarea şi monitorizarea implementării programelor de asistenţă tehnică desfăşurate în concordanţă cu acordul-cadru de ţară încheiat cu AIEA, precum şi prin participarea instituţiilor şi agenţilor economici care activează în domeniul dat la activităţile desfăşurate sub egida AIEA.
Exercitarea funcţiilor de reglementare a activităţilor nucleare şi radiologice și supravegherea neproliferării sunt expres prevăzute în Legea organică Nr 132 privind desfășurarea în siguranță a activităților nucleare și radiologice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova Nr. 229-233 din 2 noiembrie 2012), iar Hotărârea Guvernului nr. 458 din 24.07.2015 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Reglementare a Activităţilor Nucleare şi Radiologice, structurii şi efectivului-limită ale acesteia susține punerea în aplicare a legii sus-numite.
În afară de aceasta pentru reglementarea diferitor domenii de activitate, de către ANRANR în comun cu alte autorități publice și neguvernamentale au fost elaborate și aprobate de Guvern reglementări specifice, care pot fi consultate la compartimentul ”Legislație”.
Funcţiile statutare ale Agenției Naționale sunt următoarele:
a) elaborarea şi realizarea politicii statului în domeniul nuclear şi radiologic, consultarea autorităţilor publice conform competențelor, elaborarea proiectelor de politici, de strategii naţionale, a cadrului legal cu promovarea lor în ordinea stabilită de legislaţie şi adoptarea de măsuri pentru reglementarea eficientă a activităţilor nucleare şi radiologice;
b) monitorizarea implementării şi a executării prevederilor tratatelor internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte şi a legislaţiei naţionale în domeniu;
c) elaborarea şi promovarea în ordinea stabilită de legislaţie şi de art. 7 din prezenta lege a actelor legislative şi a altor acte normative în domeniu;
d) înregistrarea în baza notificării a activităţilor nucleare şi radiologice, autorizarea acestor activităţi în baza evaluării solicitării de autorizaţie radiologică şi corespunderii la condiţiile de radioprotecţie, de securitate nucleară şi radiologică, de securitate fizică a obiectivelor nucleare şi radiologice şi de garanţii nucleare;
e) efectuarea controlului şi supravegherii de stat pentru verificarea condiţiilor de securitate nucleară şi radiologică, de securitate fizică a obiectivelor nucleare şi radiologice, neproliferării armamentului nuclear și tehnologiilor, echipamentului pertinente;
f) întocmirea actelor de control şi emiterea prescripțiilor de rigoare, întocmirea şi examinarea proceselor-verbale cu privire la contravențiile din domeniul activităţilor nucleare şi radiologice, aplicarea unor măsuri de constrângere obligatorii spre executare persoanelor fizice şi juridice;
g) asigurarea transparenței procesului decizional în reglementarea activităţilor nucleare şi radiologice;
h) eliberarea şi/sau recunoașterea certificatelor de securitate pentru instalaţii cu surse de radiaţii ionizante (utilaje, ambalaje, containere sau mijloace de transport pentru surse radioactive, inclusiv deşeuri radioactive) conform prezentei legi;
i) atestarea sau recunoaşterea experţilor în domeniul nuclear şi radiologic, cu eliberarea permisului de exercitare de nivelul III;
j) evaluarea cunoştinţelor, eliberarea sau recunoaşterea permiselor de exercitare de nivelul I, II, eliberate de entităţi recunoscute de Agenţia Naţională, personalului care activează în domeniul nuclear sau radiologic şi responsabililor de radioprotecţie;
k) propunerea modificării şi/sau completării actelor normative cînd este necesară corelarea lor cu tratatele şi cu standardele internaţionale din domeniu;
l) gestionarea Registrului naţional al surselor de radiaţii ionizante şi al persoanelor fizice şi persoanelor juridice autorizate;
m) acordarea de asistenţă gratuită la depistarea surselor radioactive orfane;
n) recunoaşterea organizaţiilor de suport tehnic, experţilor naţionali şi internaţionali, instituţiilor de certificare şi de pregătire a cadrelor prin includerea lor în registrul respectiv şi prin publicare pe pagina web a Agenţiei Naţionale;
o) coordonarea şi monitorizarea implementării proiectelor de asistenţă tehnică internaţională pentru domeniile securităţii nucleare şi radiologice, radioprotecţiei şi securităţii fizice;
p) semnarea, în modul stabilit de lege, a acordurilor bilaterale sau multilaterale cu autorităţi de profil similare din ţări terţe;
q) perfectarea şi transmiterea rapoartelor naţionale pe adresa organismelor internaţionale de profil conform tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;
r) participarea ca parte intrinsecă a sistemului naţional de reacţie în caz de urgenţă nucleară sau radiologică;
s) reprezentarea în calitate de organ naţional de reglementare – punct naţional de contact cu AIEA în cadrul tratatelor internaţionale în domeniul nuclear şi radiologic, cu organe de reglementare nucleară din ţări terţe.
În scopul reacționării adecvate la incidente radiologice sau nucleare, în ANRANR a fost constituită echipa mobilă de experți în domeniul expertizei nucleare EME dotată cu echipament performant pentru detectarea și identificarea materialului nuclear sau radioactiv. Recepționarea semnalului de avertizare prin internet sau telefon de la Serviciul Vamal, Poliția de Frontieră sau Centrul Național Unic de Urgență - 912 prin telefon de la oricare persoană fizică (022 31 11 36) este asigurată 24/7.
Cu respect,
Director al Agenției Naționale
2023